اجرای ارت میله ای

اجرای ارت میله ای

استفاده از میله راد یا الکترودهای میله ای، به عنوان یکی از پرکاربردترین روش های اجرای ارت شناخته می شود. روش ارت میله ای بیشتر در موقعیت هایی که فضای کافی برای اجرای ارتینگ در اختیار نباشد مورد استفاده قرار میگیرد. به این منظور می بایست میله راد داخل زمین کوبیده شود یا چاه ارتی عمیق برای اجرای ارتینگ حفر گردد.

 

کاربرد ارت میله ای:

کاربرد ارت میله ای در مکان هایی که الکترودهای افقی نمیتوانند مقامت زمین را کاش دهند بسیار حائز اهمیت می باشد. این امر یکی از دلایل استفاده بیشتر از این روش نسبت به روش های دیگر است. در این روش دسترسی به لایه های مرطوب خاک بسیار آسان تر و مقرون به صرفه تر است؛ همچنین در کاهش مقاومت زمین بسیار کمک کننده است. از سوی دیگر قرارگیری ارت میله ای در اعماق بیشتر باعث می شود که در فصول مختلف پایداری بیشتری داشته باشد.

 

معرفی انواع اکترود در روش اجرای ارت میله ای:

  • میله رادهای تمام مس (مس سخت)
  • میله رادهایی با روکش مس و مغز فولادی
  • میله رادهای استنلس استیل
  • میله های ارت لوله ای (همانند لوله آب)
  • میله رادهای لوله ای از جنس چدن
میله راد استنلس استیل
میله راد کاپرباند (روکش مس)
میله راد تمام مس

با توجه به توضیحات ذکر شده، این الکترود ها با کوبیده شدن در زمین یا قرارگیری در چاه ارت نصب می گردند.

 

مروری بیشتر بر اجرای ارت:

استفاده از انواع الکترودهای ذکر شده در مقایسه با روش های دیگر اجرا چاه ارت به لحاظ اقتصادی بودن آن بسیار با اهمیت است. دلیل اقتصادی بودن این روش در این موضوع است که، در بیشتر موارد نیازی به حفر چاه نبوده ضمن آنکه قیمت الکترودهای ارت بسیار پایین تر از صفحه مسی یا روش های دیگر است. این روش در بسیاری از کشورها متداول می باشد.

نکته: توجه داشته باشید که روش رادکوبی در همه موارد استفاده نمیگردد. به هنگام نیاز به ایجاد طول بیشتر برای دستیابی به خاک مرطوب، چند میله راد را به یکدیگر متصل میکنند.

جنس الکترودهای ارت متفاوت از یکدیگر بوده است:

بیشتر این میله های از جنس مس سخت، روکش مس(کاپرباند)، استیل و گالوانیزه هستند. در اکثر مواقع از میله راد کاپرباند استفاده میشود. زیرا دارای مغز فولادی است و مقاومت بیشتری در برابر ضربات کوبش از خود نشان میدهد. سایر میله ها ممکن است بر اثر ضربه خم گردند یا دچار آسیب شوند.

باید به این نکته توجه داشت که، وجود بدنه فولادی تاثیری بر کاهش مقاومت الکتریکی بین اتصالات ندارد؛ و تنها سطح اتصالات افزایش می یابد.ممکن است به هنگام کوبیدن، میله ارت دچار خمیدگی یا آسیب شود. به این منظور برای آن پوششی از جنس مس به ضخامت 254 میکرون در نظر می گیرند. این ضخامت برگرفته از استاندارد IEC می باشد.

COPPER EARTHING ROD

اندازه و قطر میله راد در اجرای ارت میله ای:

در حال حاضر در بازار میله رادها با سایز 1.5 متر قابل ارائه هستند. این در حالیست که اگر بخواهیم مطابق استانداردهای مبحث سیزدهم مقررات ملی عمل کنیم، میله راد نباید طولی کمتر از 2 متر داشته باشد. امروزه بیشتر از میله رادهای 1.5 متری در اجرای میله راد استفاده میگردد. این امر غیر اصولی و خلاف مقررات بوده و باید برای ایجاد طول بیشتر از دو یا چند میله راد استفاده نمود.

قطر میله رادهای قابل عرضه در بازار در دو سایز 16 و 20 میلیمتر می باشد. در صورت نیاز این سایز قابل تغییر می باشد.

 

اقلام ضروری در اجرای ارت میله ای:

  • تهیه میله راد راد متناسب با نوع پروژه به تعداد لازم. ( با قطر 16 یا 20 میلیمتر)
  • تهیه کوپلر، ضربه خور و نوک فولادی
معلقات میله ارت

روش اجرای چاه ارت میله ای :

  • به هنگام حفر چاه می بایست چاهی به عرض 0.5 متر و عمق حداقل 80 سانتیمتر کنده شود.( طول این چاه به صورت دلخواه و مطابق نوع پروژه انتخاب میگردد)
  • پس از آماده سازی کانال، برای ایجاد طول 3 متر دو عدد میله راد را توسط کوپلر به یکدیگر متصل می کنیم. (در صورتی که مقاومت خاک بیشتر از 4 اهم باشد تعداد میله رادها را افزایش می دهند تا به مقاومت مطلوب دست یابند)
  • در مرحله سوم، داخل چاه ارت کابل مسی لخت را به نوک میله راد وصل میکنیم.( اگر تعداد میله ها کنار هم بیشتر بود می بایست کابل مسی به نوک همه میله رادها متصل گردد)
  • کابل مسی توسط جوش کدولد به میله های ارت متصل میگردد و سپس به شینه ارت درون دریچه بازدید متصل میگردد.
  • در مرحله آخر پس از اتصال میله راد به سیم مسی و قرارگیری دریچه بازدید بر روی کانال، چاه ارت را با خاک و پودر کاهنده مقاومت زمین پر میکنیم. اجرا چاه ارت به این صورت می باشد.
https://www.aparat.com/v/vRdLg

طول کانال را میتوان از دو طریق اندازه گیری نمود:

  • بررسی مقاومت مخصوص خاک زمین مورد نظر
  • روش تجربی

 

دو موضوع بسیار مهم :

  • زمین هایی که دارای خاک مرطوب می باشند نیازی به پودر کاهنده مقاومت ندارند.
  • در صورتی که اجرای سیستم ارتینگ در مناطق مستعد یخبندان باشد، انتخاب عمق کانال بسیار امری جدی بوده. زیرا به هنگام سرما و یخبندان مقاومت مخصوص زمین به شدت افزایش می یابد.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما